Menstruatie en vermoeidheid

Voel jij je voor of tijdens je menstruatie vaak moe en lusteloos? Dan ben je niet de enige, vermoeidheid is namelijk een veel voorkomende klacht voor en tijdens de menstruatie. Vooral vrouwen met PMS (Premenstrueel syndroom) hebben vaak last van vermoeidheid. Uit onderzoek blijkt dat 71% van de vrouwen zich vermoeid voelt tijdens de maandelijkse periode.*

Vermoeidheid door hormoonwisselingen

Je hebt vast wel eens gehoord van de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron. Zij spelen een belangrijke rol tijdens de menstruatie, maar zij beïnvloeden ook hoe jij in je vel zit. Oestrogeen zorgt voor je energielevel; oestrogeen maakt je doorgaans energiek. Progesteron kan je nachtrust verstoren en nervositeit veroorzaken. Testosteron zorgt ervoor dat je meer zin hebt in seks.

Eén van de redenen van vermoeidheid tijdens je menstruatie is een schommeling van deze hormonen. Ongeveer twee weken voor de menstruatie daalt het oestrogeengehalte en stijgt het progesteronniveau. Vrouwen die hier gevoelig voor zijn krijgen hierdoor pijnlijke borsten, hoofdpijn, ze zijn moe, geïrriteerd en neerslachtig. Als je deze verschijnselen in de 2 weken voor je menstruatie hebt, kun je PMS hebben.

Hoe ziet de schommeling van hormonen er nu precies uit als je ongesteld bent? 

 

  • Week 1: Hier ben je ongesteld. Oestrogeen neemt deze week toe, waardoor je je in de loop van de week beter voelt.
  • Week 2: Oestrogeen blijft stijgen, deze week voel je je dan ook het beste. Aan het einde van deze week stijgt je testosterongehalte een beetje waardoor je meer zin hebt in seks.
  • Week 3: Oestrogeen daalt enorm en progesteron neemt juist toe. Je humeur kan omslaan.
  • Week 4: Oestrogeen daalt tot een dieptepunt en progesteron zal ook weer dalen. Dit is qua humeur je slechtste week.

Bloedverlies

Als je heel veel bloed verliest tijdens je menstruatie kan dit ook een reden zijn dat je je moe kunt voelen. Doordat je zoveel bloed verliest kun je namelijk op de langere termijn een ijzertekort ontwikkelen en kan bloedarmoede ontstaan. 50 ml bloedverlies per menstruatie is normaal (4 eetlepels).
Meer dan 120 ml is teveel. Dit heet ook wel HBM (hevig menstrueel bloedverlies). HBM is onder andere te herkennen aan het vaak (ook ’s nachts) moeten verschonen van maandverband of tampon en desondanks toch doorlekken. Heb je deze klachten? Ga in dat geval naar de huisarts.

Het is voor jezelf heel handig om te weten wanneer jij last hebt van vermoeidheid. Is dat juist wanneer je progesterongehalte stijgt of juist wanneer je oestrogeengehalte stijgt of wanneer je hevig bloedverlies hebt? Als je last hebt van vermoeidheid is het handig om een menstruatiedagboekje bij te houden. Als je vermoeidheid namelijk de dagelijkse bezigheden in de weg staat, kun je deze nuttige informatie aan je arts voorleggen.

Tips tegen vermoeidheid

  • Eet voeding met veel vitamine B. Als je gevoelig bent voor lage oestrogeen- en progesteronniveau ’s, zou je ook een vitamine B-tekort kunnen hebben. Voeding rijk aan vitamine B is bijvoorbeeld; varkensvlees en lamsvlees.
  • Vermijd cafeïne, tabak en alcohol. Deze stoffen kunnen je hormoonhuishouding verstoren
  • Neem voldoende rust. Je lichaam moet tijdens je menstruatie hard werken. Ga op tijd naar bed en doe rustig aan.

Als deze tips tegen vermoeidheid niet genoeg helpen, kun je overwegen om met de pil te beginnen. Bespreek dit dan met je huisarts.

Aleve Feminax

Als je naast vermoeidheid ook last hebt van menstruatiepijn kan Aleve Feminax je helpen. Als je ongesteld moet worden, neemt de aanmaak van prostaglandines in de baarmoeder toe. Deze stof is nodig om de menstruatie op gang te brengen. Als de hoeveelheid prostaglandines te hoog oploopt, kan menstruatiepijn ontstaan. De werkzame stof in Aleve Feminax is naproxennatrium. Deze stof zorgt ervoor dat de aanmaak van prostaglandines wordt afgeremd. De menstruatie gaat wel door, maar de baarmoeder trekt niet zo heftig meer samen en de hoeveelheid bloed en de menstruatiepijn neemt af. Aleve Feminax werkt snel en tot wel 12 uur lang.

 

*The impact of menstrual symptoms on everyday life (American Journal of Obstetrics and Gynecology), februari 2019