Stemmingswisselingen tijdens je menstruatie

Bijna iedereen heeft wel eens last van stemmingswisselingen. Vrouwen vaker dan mannen. Je hebt slecht geslapen, er is veel stress op je werk of er is iets vervelends gebeurd in je directe omgeving. Dit zijn verklaarbare redenen voor jouw slechte humeur. Maar stemmingswisselingen door je menstruatie zijn wel iets anders. Je ziet ze niet aankomen en ze zijn er vaak zonder reden.

Oorzaak van je stemmingswisselingen

Je hebt vast wel eens gehoord van het hormoon oestrogeen. Zij speelt samen met progesteron en andere hormonen een belangrijke rol tijdens de menstruatie, maar zij beinvloeden ook hoe jij in je vel zit. Oestrogeen zorgt voor je energielevel; oestrogeen maakt je doorgaans energiek. Progesteron kan je nachtrust verstoren en nervositeit veroorzaken.

Ongeveer 2 weken voor de menstruatie daalt het oestrogeengehalte en stijgt het progesteronniveau. Deze hormoonschommelingen kunnen voor stemmingswisselingen zorgen. De ene vrouw reageert meer op hormoonschommelingen dan de ander. Bij vrouwen die last hebben van PMS (Pre Menstrueel Syndroom) behoren stemmingswisselingen vaak tot een van de klachten.

Wat kun je doen tegen stemmingswisselingen?

Omdat de omgeving vaak onbegripvol reageert op de stemmingswisselingen en er geen rekening mee houdt, voelen veel vrouwen zich eenzaam met hun klachten.Voel je niet schuldig! Zorg goed voor je zelf, neem genoeg rust, geef je grenzen aan en luister goed naar je lichaam. Maar heb ook begrip voor je omgeving. Zij hebben af en toe ook flink wat te voorduren met jouw buien.  

Voeding en stemmingswisselingen

Voorkom grote schommelingen in je bloedsuiker. Eet om de drie of vier uur een lichte maaltijd die rijk is aan koolhydraten en arm aan suiker en eiwit. Probeer caffeine en alcohol te laten staan. Als de welbekende ‘eetbuien’ en behoefte aan zoetigheid opspelen; probeer hier dan niet aan toe te geven. Uiteindelijk werkt dit averechts en voel je je daarna waarschijnlijk alleen maar slechter.

Sommige mensen hebben baat bij extra vitamine B6 en/of calcium. Probeer daarom elke dag een extra glas melk of drinkyoghurt te nemen.

Beweging en stemmingswisselingen

Beweging bevordert de aanmaak van endorfinen. Deze stof zorgt ervoor dat jij je beter voelt. Het kan lastig zijn om je ertoe te zetten, maar bewegen helpt. Door te sporten zal je stemming verbeteren en krijg je een energieker en positiever gevoel.

Stemmingswisselingen die langer aanhouden

Zit je de hele maand niet lekker in je vel, dan is het slim om even langs de huisarts te gaan. Hij of zij kan kijken of er misschien een andere verklaring is voor jouw klachten.

Aleve Feminax en stemmingswisselingen

Aleve Feminax kan je ondersteunen met de verlichting van lichamelijke symptomen zoals buikpijn, rugpijn en hoofdpijn. Dit kan je helpen om de rust te nemen die jij nodig hebt. De werkzame stof in Aleve Feminax is naproxennatrium. Deze stof zorgt ervoor dat de aanmaak van prostaglandines wordt afgeremd. De menstruatie gaat wel door, maar de baarmoeder trekt niet zo heftig meer samen en de hoeveelheid bloed en de menstruatiepijn neemt af. Aleve Feminax werkt tot wel 12 uur lang.