Menstruatie in de zomer

Laat je menstruatieklachten thuis met deze tips

Buikkrampen, rugpijn, hoofdpijn, je tampon of maandverband moeten verwisselen op onbekende plekken... liever niet op vakantie. Hoe kun je nu het beste omgaan met jouw menstruatiepijn tijdens de zomer?

Hoofdpijn

Voorraad maandverband of tampons: Zorg altijd dat je genoeg tampons of maandverband
bij je hebt. Leg ze als eerste bij je koffer en vergeet ze niet mee te nemen. Doe dit ook als je de pil
door blijft slikken tijdens de zomer. Er is namelijk altijd kans op een doorbraakbloeding.

Blijf lekker bewegen: Bewegen kan je goed doen tijdens je menstruatie en kan je klachten
verlichten. Ga een stukje wandelen.

Zorg voor voldoende rust: Ga je voor een actieve vakantie? Zorg dat je ook voldoende rust
krijgt. Bewegen is goed, maar vermijd teveel stress voor je lichaam.

Opvliegers

Zorg dat je genoeg slaapt. Tijd voor een siesta? Gewoon doen! Slaap houdt de hormoon- en bloedsuikerspiegel op pijl en geeft je lichaam tijd om te herstellen.

Probeer op je voeding te letten: Om menstruatieklachten tijdens de zomervakantie te verlichten kan het helpen gezond te (blijven) eten. IJsjes en lekker eten horen natuurlijk bij een vakantie, maar probeer teveel zout, caffeine en alcohol te vermijden. Deze producten kunnen jouw klachten verergeren.

Verhoogde

Voorkom doorlekken: In het buitenland zijn maandverband en tampons niet overal even goed verkrijgbaar. Zorg dus dat je altijd een paar tampons of maandverband in je tas stopt als je erop uit gaat. Het kan ook geen kwaad een extra onderbroek mee te nemen. Ben je toch net te laat? Kun je altijd even wisselen. Verwissel maandverband om de 4 uur en houdt tampons nooit langer dan 8 uur in om infecties te voorkomen.

Voorbereid op pad: Naast tampons, maandverband en een schone onderbroek, is het misschien ook handig om altijd reinigingsdoekjes, een flesje water en plastic zakjes in je tas te stoppen. Je weet namelijk maar nooit op wat voor WC’s je beland.

Ongesteld. Waarom?

Ongesteld. Waarom?

Meestal word je ongesteld tussen je 12e en 14e jaar. De meeste vrouwen zijn voor het laatst ongesteld als ze begin 50 zijn.

Lees Meer
Menstruatie en vermoeidheid

Menstruatie en vermoeidheid

Je hebt vast wel eens gehoord van de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron. Zij spelen een belangrijke rol tijdens de menstruatie, maar zij beïnvloeden ook hoe jij in je vel zit.

Lees Meer
Eetbuien tijdens je menstruatie

Eetbuien tijdens je menstruatie

Tijdens je menstruatiecyclus schommelen je hormonen. Een van die hormonen is oestrogeen.

Lees Meer