Tips tegen menstruatiepijn

Iedereen ervaart haar menstruatiepijn anders. Buikpijn en rugpijn zijn veel voorkomende klachten. 85% van de vrouwen heeft last van buikkrampen en 59% van de vrouwen heeft last van haar rug tijdens of voor de menstruatie. Hoe kun je deze klachten verlichten en jouw menstruatie iets dragelijker maken?

Menstruatiepijn tip 1 | Zorg voor ontspanning

Leg een lauwwarme kruik op je onderbuik of tegen je onderrug. Zet een ontspannend muziekje op en richt je aandacht op je ademhaling. Het is niet bewezen, maar veel vrouwen voelen een verlichting van de menstruatiepijn als ze zich ontspannen.

Menstruatiepijn tip 2 | Eet vezels

Tijdens je ongesteldheid kunnen je darmen trager werken door een verhoogde aanmaak van progesteron. Daardoor kun je tijdens je ongesteldheid last krijgen van obstipatie. Eet daarom vezelrijke voeding, zoals volkoren brood, groente en fruit. Vergeet ook niet om genoeg water te drinken! Dit houdt je lichaam gehydrateerd en bevordert de stoelgang.

Menstruatiepijn tip 3 | Drink warme melk of warme thee

Kamille, Citroenmelisse, Marjolein en Venkel staan bekend als rustgevende kruiden. Deze theesoorten kunnen een ontspannende werking hebben. Ook een mok warme melk met bijvoorbeeld nootmuskaat of anijs kan rustgevend werken. En je slaapt er ook nog eens lekker door!

Menstruatiepijn tip 4 | Beweeg voldoende

We weten dat je het liefst de hele dag op de bank ligt. Toch is het goed om tussendoor voldoende te bewegen. En dat kan ook op de bank. Ga op je rug liggen en til je benen in een hoek van 90 graden. Breng je benen nu langzaam naar beneden terwijl je uitademt. Herhaal de oefening. Ga op je ellebogen en knieën zitten, zoals een kat. Maak je rug om en om hol en dan weer bol.

Menstruatiepijn tip 5 | Vermijd suiker en cafeïne

Deze twee stoffen kunnen je menstruatieklachten verergeren. Ook kunnen ze pieken veroorzaken in je bloedsuikerspiegel waardoor je last kunt krijgen van eetbuien. Beter even laten staan dus.

Menstruatiepijn tip 6 | Een pijnverlichtende massage

Leg allebei je duimen op je navel en vorm een driehoek met je handen. Houd je duimen op je navel en draai met beide handen cirkeltjes over je buik. Heb je last van je onderrug? Draai cirkels net boven je billen. Extra tip: gebruik een verwarmende olie, voor een extra ontspannend gevoel.

Menstruatiepijn tip 7 | Aleve Feminax verlicht menstruatiepijn

Voel je menstruatiepijn opkomen? Neem op tijd 2 tabletjes Aleve Feminax*. Een voorbereide vrouw telt voor 2! Stop bijvoorbeeld een strip Aleve Feminax in je handtas, of in het dashboard-kastje van je auto.

Menstruatiepijn | Doorbreek het taboe!

Wist je dat vrouwen in Zuid-Korea, Japan, Indonesië en Taiwan al langer recht hebben op vrije dagen als ze veel last hebben van menstruatiepijn?

Helaas is het nog steeds een taboe: ongesteldheid en menstruatiepijn. Niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. Denk maar aan de grappen die mannen vaak maken over de ongesteldheid van hun vrouw of vriendin. Onze laatste tip is dan ook: kom er voor uit dat je last hebt van je ongesteldheid en van je menstruatiepijn! Hoe meer aandacht voor menstruatiepijn, hoe beter.

Stemmingswisselingen tijdens je menstruatie

Stemmingswisselingen tijdens je menstruatie

Je hebt vast wel eens gehoord van het hormoon oestrogeen. Zij speelt samen met progesteron en andere hormonen een belangrijke rol tijdens de menstruatie, maar zij beinvloeden ook hoe jij in je vel zit

Lees Meer
Obstipatie tijdens je menstruatie

Obstipatie tijdens je menstruatie

Als je ongesteld bent, maakt je lichaam extra prostaglandines aan. Dit is een stofje dat zorgt voor het samentrekken van je baarmoeder.

Lees Meer
Menstruatie en vermoeidheid

Menstruatie en vermoeidheid

Je hebt vast wel eens gehoord van de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron. Zij spelen een belangrijke rol tijdens de menstruatie, maar zij beïnvloeden ook hoe jij in je vel zit.

Lees Meer

*Onderzoek Aleve Feminax (Testpanel Sanoma uitgevers), april 2016