Tips tegen menstruatiepijn

Jennifer, 21 jaar: “Ik ga minder snel ergens naar toe. Ik blijf liever thuis omdat hevige buikkramp mij plotseling kan overvallen."
46% van de vrouwen zegt soms sociale activiteiten af vanwege haar ongesteldheid en 37% van de vrouwen weet niet wat de oorzaak van haar menstruatiepijn is.*

Als je ongesteld bent

Je voelt een lichte druk onder in je buik of rug. Het is zover, je wordt ongesteld. Het liefst kruip je met een warme kruik onder een deken op de bank. Menstruatie geeft echter niet alleen pijnklachten, veel vrouwen kunnen zich onbestemd of verdrietig voelen. Ook flauwvallen en overgeven hoort soms bij menstruatieklachten. Aleve Feminax werkt bij lichamelijke klachten, maar er is meer dat je kunt doen!

Met stip op 1: Doorbreek het taboe!

Wist je dat vrouwen in Zuid-Korea, Japan, Indonesië en Taiwan al langer recht hebben op vrije dagen als ze veel last hebben van menstruatiepijn?*

Helaas is het nog steeds een taboe: ongesteldheid en menstruatiepijn. Niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. Denk maar aan de grappen die mannen vaak maken over de ongesteldheid van hun vrouw of vriendin.
Onze eerste tip is dan ook: kom er voor uit dat je last hebt van je ongesteldheid en van je menstruatiepijn! Hoe meer aandacht voor menstruatiepijn, hoe beter.

Aleve Feminax haalt de pijn uit je menstruatie

Voel je menstruatiepijn opkomen? Neem op tijd 2 tabletjes Aleve Feminax. Een voorbereide vrouw telt voor 2! Stop bijvoorbeeld een strip Aleve Feminax in je handtas, of in het dashboard-kastje van je auto.

Zorg voor ontspanning

Leg een lauwwarme kruik op je onderbuik of tegen je onderrug. Zet een ontspannend muziekje op en richt je aandacht op je ademhaling. Het is niet bewezen, maar veel vrouwen voelen een verlichting van de menstruatiepijn als ze ontspannen.

Eet vezels

Tijdens je ongesteldheid kunnen je darmen trager werken door een verhoogde aanmaak van progesteron. Veel vrouwen hebben tijdens de eerste dagen van hun ongesteldheid last van obstipatie. En dat is niet fijn als je ook nog last hebt van menstruatiepijn. Eet daarom vezelrijke voeding, zoals volkoren brood, groente en fruit.

Beweeg voldoende

Wij weten dat je het liefst de hele dag op de bank ligt. Toch is het goed om tussendoor voldoende te bewegen. En dat kan ook op de bank. Ga op je rug liggen en til je benen in een hoek van 90 graden. Breng je benen nu langzaam naar beneden terwijl je uitademt. Herhaal de oefening. Ga op je ellebogen en knieën zitten, zoals een kat. Maak je rug om en om hol en dan weer bol.

Een pijnverlichtende massage

Leg allebei je duimen op je navel en vorm een driehoek met je handen. Houd je duimen op je navel en draai met beide handen cirkeltjes over je buik. Heb je last van je onderrug? Draai cirkels net boven je billen.

*Onderzoek Aleve Feminax (Testpanel Sanoma uitgevers), april 2016

Floor, 32 jaar: “In het dashboardkastje van mijn auto heb ik altijd een strip Aleve Feminax liggen. Als ik onderweg ben en ik word overvallen door menstruatiepijn, ben ik dus goed voorbereid!”